Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
június 17. hétfő, Laura, Alida

Hiába az új személyi: sokan még mindig nem jól használják

Újbuda   |   2016, június 24 - 13:21
Nyomtatóbarát változatSend by email

Idén januártól igényelhető az új elektronikus személyi igazolvány, ami mellé kérhetünk akár elektronikus aláírást is. Ezzel a lehetőséggel azonban nagyon kevesen élnek. A legtöbben talán nem is tudják, hogy milyen előnyei vannak egy ilyen aláírásnak, vagy csak túl macerásnak tartják a használatát.

A legfrissebb adatok szerint január elseje óta már több mint 500 ezren igényeltek e-személyit. Az új igazolványhoz az eddig megszokott adatokon felül akár elektronikus aláírást is igényelhetünk díjmentesen. Ennek ellenére az igénylési adatok azt mutatják, hogy kevesen élnek ezzel a lehetőséggel.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatai szerint az új személyit igénylők közül eddig mindössze 44 999-en voltak azok, akik kértek az igazolvány mellé elektronikus aláírást is. Pedig ennek igényléséhez csupán egy szolgáltatási szerződést kell pluszban aláírnunk.

Annak, hogy az új igazolványoknál az elektronikus aláírás nem túl népszerű két oka is lehet. Az egyik az, hogy kevesen tudják, hogy mire is lehet ezt használni, a másik pedig az, hogy nem túl rugalmas a használata - mondta a Pénzcentrumnak Almási János, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetségének (MELASZ) elnöke.

Miért jó, ha van elektronikus aláírásunk?

Az e-aláírás elsősorban nem azonosításra szolgál, hanem például elektronikus dokumentumok hitelesítésére. Ha az e-személyivel aláírunk egy elektronikus dokumentumot, akkor az e-aláírás nemcsak azt bizonyítja, hogy ki írta alá dokumentumot, hanem azt is, hogy az aláírás óta a dokumentumon nem változtattak - válaszolta a pénzcentrum megkeresésé a KEKKH.

Az elektronikus aláírás használatával gyorsabban elintézhetjük az ügyeinket. Ugyanis nem mindegy, hogy egy-egy szolgáltatóval a kommunikáció egy hónapot, egy hetet, vagy esetleg csak egy percet vesz igénybe. Emellett pedig az elektronikus aláírás használatával kapcsolatot tudunk tartani a szolgáltatókkal, pénzintézetekkel a nyitvatartási időn kívül is.

Az e-személyi igazolványhoz rendelt e-aláírást mind magánügyben (pl. szerződések aláírása), mind közigazgatási ügyekben (pl. űrlapok, beadványok aláírása) használhatjuk.

Érdemes azonban tudni, hogy a tanúsítvánnyal alkalmanként legfeljebb 10 ezer euróig vállalhatunk kötelezettséget (azaz egy 4 millió forintos gépjármű adásvételi szerződést már nem köthető meg vele).

Fontos változások jönnek

Július 1-től az elektronikus aláírás használatát egy EU-s rendelet szabályozza, ami az eIDAS rövidített nevet kapta. Ez alapján európai uniós szinten a kézi aláírással egyenértékű lesz a minősített e-aláírás, el kell fogadni a tagállamokban, tehát határon átnyúló ügyintézésben is fel tudjuk majd használni. Ez leginkább a nemzetközi cégeknek kedvezhet, a kisebb magyar vállalkozásokat akár nehéz helyzetbe is hozhatja, hiszen élesedhet a nemzetközi verseny.

Január 1-től pedig kiszélesedik azoknak a szervezetnek a köre, akiknek kötelező lesz elfogadni az elektronikus aláírást. Ennek következtében már nemcsak az államigazgatási, önkormányzati hatóságok lesznek e-ügyintézés biztosítására kötelezett szervek, hanem a bíróságok, ügyészség, bírósági végrehajtók, közjegyzők és más közfeladatot ellátó jogalanyok mellett például a nagyobb közüzemi szolgáltatók is.

Forrás:pénzcentrum.hu