Hoffmann Tamás polgármester elmondta: – Pontosan látjuk mi is, hogy mi működik az oktatásban, és mi nem, és bár az önkormányzat szerepe az új rendszerben igencsak megváltozott, arra kérem önöket, nyugodtan keressenek meg minket a problémáikkal, és mi, amiben csak tudunk, lehetőségeinkhez mérten, próbálunk segíteni.
Úgy fogalmazott, az önkormányzat minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy segítse az állami fenntartású oktatási intézmények működését. Erre hozta fel példaként az Újbudai Pedagógiai Irodát, amely az önkormányzat finanszírozásában viszi tovább a kerületben gyökeret vert, felettébb népszerű diákversenyek és pedagógus-továbbképzések szervezését. Egyúttal megköszönte az oktatók türelmét, és azt, hogy többségük a szakmai munkát fontosabbnak tartja annál, mintsem hogy a politikát bevigye az iskolákba.
– Nagyon örülünk, hogy ez a hagyomány folytatódhat – mondta Gyurcsó Gyuláné, az Újbudai Pedagógiai Iroda vezetője. A rendezvénysorozat címére utalva úgy fogalmazott: tudják, hogy gyerekekkel foglalkoznak, fontosak számukra, de mégis időnként elfeledkeznek róla, hogy ők még gyerekek, akik csak most tanulják a szokásokat, most készülnek az életre. Ezért idén a gyerekek megismerésére, fejlesztési lehetőségeikre fektet különleges hangsúlyt a rendezvény, előadások, valamint alkotóműhely, óvodai és iskolai módszertani napok keretében.
Kolozsváry Judit szakpszichológus például a pedagógiai átmenetek pszichológiai kérdéskörét taglalta előadásában. – Minden átmeneti időszak minőségi ugrás az emberi fejlődésben – fejtette ki –, bármennyire félünk tőle, nagy jelentőséggel bír, hiszen mindaz a készség, képesség, ami ilyenkor bontakozik ki az emberekben, ebben érlelődik – mondta. – Talán az a legfontosabb, hogy élményszerűen történjen az átmenet, zökkenőmentesen ugyanis nem fog, a dolog természetéből adódóan – hangsúlyozta a szakember. Hozzátette: abban, hogy valami élményszerű legyen, a pedagógusnak nagy szerepe van, illetve lehet. Egyénenként kell ismernie a gyerekeket, akikkel foglalkozik, ami meglehetősen nagy feladat. Nagyon kell ismernie emellett azokat a fejlődési tendenciákat, amelyek egy adott életkori szakaszban meg kell, hogy jelenjenek a gyerekekben. És nagyon kell ismernie saját magát is ahhoz, hogy önmagát úgy tudja koordinálni, hogy az a gyerek számára jó legyen.
A megnyitón a legtehetségesebb diákok is lehetőséget kaptak a bemutatkozásra. A multimédiás verseny nyolcadikos korcsoportjának győztesei, a Lágymányosi Bárdos Lajos Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium tanulói Újbuda épített és természeti látványosságait prezentálták. Bemutatkoztak még a kerületi népdaléneklési verseny első helyezettjei is: a díjat a Petőfi Sándor Általános Iskola Kis pacsirták kórusa kapta.
Az önkormányzat a pedagógusokra és a tanulókra költi a legtöbbet. Újbuda élen jár a pedagógiai munkát segítők bérráfordításában, ugyanakkor az önkormányzat a biztonságos működtetésre is jelentős forrásokat áldoz – derült ki abból az elemzésből, melyet Molnár László szociális ügyekért felelős alpolgármester ismertetett. Összességében az oktatás-nevelésre szánt összegnek csupán 30 százaléka a törvényben előírt kötelező rész, a fennmaradó 70 százalékot azért fordítja erre az önkormányzat, mert kiemelten fontos számára ez a terület.
Az iskolák fenntartása a KLIK feladata, a működtetés pedig az önkormányzaté, ami többek között az épületek üzemeltetését, karbantartását, felújítását jelenti. Az iskolák működtetése a GAMESZ költségvetésében szerepel, évente 782 millió forintot jelent. Az élelmezés egymilliárd forintot, a technikai dolgozók bére pedig 400 milliót tesz ki. Az oktatási intézmények működtetése összességében tehát 2,2 milliárd forintba kerül az önkormányzatnak.
Miután a KLIK átvette az iskolákat, az intézményvezetők munkáltatójává is vált. Számos olyan feladat maradt viszont, amely az önkormányzathoz köti az igazgatókat, mint például az ebédbefizetés adminisztrálása vagy a technikai dolgozók munkájának szervezése. Ezért a képviselő-testület úgy döntött, hogy megbízási szerződés formájában havi 50–100 ezer forintig terjedő összeget fizet az iskolaigazgatóknak, hogy gördülékenyen menjen a közös munka. A díjazás attól függ például, hogy ki mennyi ideje igazgató, mekkora intézményt vezet, és mekkora gyereklétszám tartozik hozzá.
Molnár László elmondása szerint bár a működtetésre szánt több száz milliós keretnek elégségesnek kellene lennie, minden évben előfordult, hogy valamilyen gazdálkodási hibából adódóan egy iskolát ki kellett segíteni. Például az egyik intézményben augusztus 20-án konstatálták, hogy nincs elég pad és szék a tantermekben, és a saját rendszerükön belül iskolakezdésig nem fogják tudni ezt megoldani. Ezért az önkormányzat beruházott a hiányzó iskolabútorokra. Molnár László elmondta, az önkormányzat mindig nyitott volt arra, hogy kisegítse az iskolákat. Eddig, akinek problémája adódott és jelezte, minden esetben kapott támogatást. Felröppent a hír az utóbbi időben, hogy országszerte sok helyen nincs pénz a jutalomkönyvekre, mert a KLIK nem tudja megvásárolni. Újbudán ez is másképp van, hiszen sikerült elkülöníteni 5 millió forintot erre a célra.
Az önkormányzat minden esztendőben nagyon komoly összeget, idén 83 millió forintot fordít úszásoktatásra, ami több mint 2300 gyereket érint a kerületben. Ebből 53 millió forint az úszásoktatás és körülbelül 30 millió forintba kerül a gyerekek szállítása, ennek a biztosítása szintén elég egyedülálló. Az ösztöndíjakra szánt keret 8 millió forint.
2016-ban az önkormányzat 35 millió forintot biztosít a kamaraerdei nyári táboroztatásra, valamint a Montágh Iskola nyári táborára, amit átlag 600 gyerek szokott igénybe venni. Ez nem kerül a szülőknek pénzbe, csupán az étkezési díjat kell kifizetniük, ami ugyanannyi, mint év közben. Aki ingyen étkezik év közben, az a nyári napközis táborban is. A 35 millió forint nagy részét a pedagógusok bére teszi ki, hiszen ők a nyári szünetükben végzik ezt a munkát, és ezért pluszpénzt kapnak. Az iskolák és a különböző civil szervezetek nyári táborait további 6 millió forintos pályázati kerettel támogatja az önkormányzat, a soltvadkerti szociális, valamint a nemzetközi táboroztatásra pedig 9 milliót fordít.
Keretesbe
Az óvodákban dolgozók létszáma jelentősen emelkedett:
Álláshely/év | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
gyógypedagógus | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 8 |
pszichológus | - | - | - | - | 6 | 6 | 8 |
pedagógus | 324 | 324 | 340 | 344 | 346 | 346 | 339 |
pedagógiai asszisztens | - | - | - | - | 52 | 52 | 53 |
Molnár László szerint az önkormányzat nagyon büszke arra, hogy az összes óvodai dolgozó megkapja az évi kétszázezer forintos cafeteriát, nem tudnak olyan kerületről, ahol ez hasonlóan működne. Ez több mint 100 millió forintos kiadást jelent minden esztendőben. Arra is büszke lehet a kerület, hogy a költségvetésben el van különítve 40 millió forint a köznevelési intézményekben dolgozó technikai dolgozók bérkiegészítésére, hiszen a bértáblájuk nem változott évek óta. Jelentős humánerőforrás-bővítés is volt az óvodákban az elmúlt időszakban. 2016-ban nyolc óvodapszichológus, nyolc gyógypedagógus, valamint 53 pedagógiai asszisztens segíti a pedagógiai munkát. 2010 óta pedig több mint 50 új álláshely jött létre. A köznevelési megállapodás alapján a nem önkormányzati fenntartású, (például egyházi) óvodák 70 millió forintot kapnak a kerületi gyerekek után.
Az óvodák felújítására közel 100 millió forintot, az iskolák felújítására 123 millió forintot biztosít az önkormányzat, ezen felül a bölcsődei, óvodai és iskolai udvarok felújítására 95 millió forintot költ. Remélhetőleg hamarosan befejeződik a gazdagréti tanuszoda tervezési fázisa, és a jövő évben el is készülhet. Erre idén 35 millió forintot fordítottak.
Összességében az önkormányzat a törvényben előírt kötelezettsége több mint háromszorosát fordítja oktatásra, nevelésre. Molnár László úgy véli, azon el lehet gondolkozni, hogy a pedagógusokra és a gyerekekre kell-e többet fordítani, vagy pedig felújításra, de az vitathatatlan tény, hogy óriási összeget szán az önkormányzat a lehetőségeihez képest a gyermekek oktatására, nevelésére.
Keretesbe
Kerületi óvodákba, iskolákba járó gyerekek létszáma:
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
iskolás gyerekek | 8528 | 8162 | 8164 | 8500 |
óvodás gyerekek | 3939 | 3890 | 3950 | 3947 |
H. L.