Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 10. kedd, Judit

Nem mulasztott az önkormányzat, rétegvíz okozta a rézsűcsúszást

Újbuda   |   2015, február 16 - 17:16Nyomtatóbarát változatSend by email
Nem terheli felelősség az újbudai önkormányzatot a Déli pályaudvar forgalmának leállításához vezető rézsűcsúszásért – állapították meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) független szakértői. A szakemberek szerint a rézsű megcsúszását, és ennek következményeként az alagút kapuzatának sérülését az alsó dolomitrétegen végigcsurgó rétegvíz okozta, így a Csukló utcán összegyűlt csapadékvíz nem volt hatással az eseményekre.

Elkészült a BME Út és Vasútépítési Tanszék független műszaki jelentése amely szerint nem mulasztott az önkormányzat, a rétegvíz okozta a rézsűcsúszást a Déli pályaudvarhoz vezető alagút déli bejáratánál. Újbuda Önkormányzata a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Út és Vasútépítési Tanszékét kérte fel a január 25-én bekövetkezett, a Déli pályaudvar felé vezető vasúti alagút feletti rézsű megcsúszásának okait feltáró szakértői vélemény elkészítésére. A BME szakembereinek vizsgálata megállapította, hogy nem erózió-, hanem suvadás történt a rézsű felső - néhány méter vastag rétegében. Ennek oka azonban nem az Önkormányzat kezelésében lévő Csukló utcára hulló csapadékvíz, hanem a Gellért-hegyre, mint vízgyűjtő területre hullott csapadékból származó rétegvíz. A suvadás mechanikai oka az itt levő talaj nyírószilárdságának kimerülése, a talajtömeg belsejében íves csúszólap alakult ki, mely felett a talaj elmozdult. „A rézsűcsúszás bekövetkezésében a XI. kerületi Önkormányzatnak mulasztása nem állapítható meg" – fogalmaz a műszaki szakértői vélemény.

A BME szakemberei emellett azt is megállapították, hogy az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek (deformálódott lépcsők, ferde fatörzsek, stb.). A szakértők egyben sürgetik a helyreállítási munkálatok mielőbbi elkezdését. „A helyreállítás késlekedése a suvadás felfelé történő továbbterjedését okozhatja, amely veszélyezteti a terület közműveit, és a környékbeli ingatlanok megközelítését (a környékbeli épületeket azonban ilyen okból veszély nem fenyegeti” – írták a szakemberek.

A szakvélemény szerint az alagút szerkezete a rézsűcsúszás hatására valószínűleg nem sérült meg, és ha a bejárat védelme megoldódik (például a mellvédfal ideiglenes elbontásával, és a föld további lecsúszásának meggátolásával), a vasúti közlekedés valószínűleg néhány héten belül helyreállhat. A szükséges veszélyelhárító és helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie, melyek előkészítése a MÁV részéről tudomásunk szerint folyamatban van. „A továbbiakban a MÁV területén kell a megfelelő biztonságot és rézsűvédelmet nyújtó rendszert kialakítani” – közölték a szakértők.

Újbuda