Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 26. péntek, Ervin

Munkába álltak a bringás közteresek

Újbuda   |   2022, július 11 - 13:45Nyomtatóbarát változatSend by email

Az autós és a gyalogos járőrök között tátongó űrt fogja betölteni az Újbuda Közterület-felügyelet által indított kerékpáros járőrszolgálat, amely gyors és hatékony intézkedéseket ígér. A moratórium lejártával a felügyelet újra elszállítja a közterületen „felejtett” autókat; a tulajdonosok alig tudnak arról, milyen anyagi kár érheti őket emiatt.

– A gyalogos járőr lassú, kis területet tud bejárni. Az autós felügyelő gyors, ám könnyen átsiklik olyan szabálysértések felett, amit autóból képtelenség észlelni – szemléltette a két járőrözési forma hiányosságait Wagenhoffer Attila közterület-felügyelő. A kerékpáros járőr viszont kiválóan pótolja az előbbi kettő hiányosságait: gyorsabb, nagyobb területet pásztáz és közvetlenül, rögtön képes beavatkozni. Míg egy autós járőrnek egy azonnali intézkedésnél is esetleg három utcával arrébb kell parkolóhelyet keresnie, addig a kerékpár bárhol letámasztható.
Jelenleg a kerületben négy kerékpáros járőr dolgozik váltásban, hetente három-négy alkalommal négy kijelölt zónát járnak végig. A trendi biciklin, fehér teniszpólós egyenruhában közlekedő párosokat elsősorban a belső részeken, a Bartók Béla út, a Móricz Zsigmond körtér és a Kosztolányi Dezső tér környékén vetik be, de Gazdagrétre vagy az Andor utcába is eltekernek majd, túrakerékpárjuk jól bírja a parkos, dombos terepet is. A közlekedési szabálysértésekkel, illetve a hajléktalanokkal kapcsolatos intézkedések mellett fontos feladatuk a kerékpársávok megtisztítása is. – Nagyon sok autós parkol a kerékpársávokban, vagy más módon állják el a biciklisek útját, ami veszélyes kikerülésekre kényszerítik őket – mondta a közterület-felügyelő, hozzátéve: bár a kétkerekű osztag épphogy megkezdte működését, a budai bringások már többször megköszönték, amit értük tesznek. A járőr hangsúlyozta, nem a bírságolás a céljuk, sokkal inkább az állampolgárok segítése és a környék élhetőbbé tétele. Ezért a legtöbbször csak figyelmeztetnek.
Öreg autó nem roncsautó
Újbuda közterület-felügyelete a járőrözés mellett az üzemképtelen, elhagyott autók elszállítására is nagy energiákat fordít. Idén nyáron különösen sok ilyen jármű szakadt a nyakukba, hiszen a műszaki vizsgák érvényességére vonatkozó moratórium június 30-án lejárt. (A 2020-ban elrendelt, azóta többször meghosszabbított türelmi idő miatt a felügyelet közel két éven keresztül nem szállíthatott el autót, mert arra csak lejárt műszaki esetén van joga.)
– Nem lenne kötelező számunkra, de mivel óriási az igény rá, egész évben folytatjuk az elszállítást – tájékoztatott Szabó Róbert, a közterület-felügyelet igazgatója. Rengeteg bejelentés érkezik hozzájuk. – Olyan is akad, aki azzal telefonál be, hogy már egy hete áll egy autó a háza előtt, és őt ez zavarja – számolt be az igazgató. A legtöbb elhagyott jármű rendszámos, ilyenkor a felügyelő a helyszínen ellenőrzi a nyilvántartásban annak üzemképességét. Ha érvényes a műszaki vizsgája, a jármű üzemképesnek minősül, így a köztereseknek nincs intézkedési joguk. Ha azonban lejárt a műszaki, akkor a tulajdonost levélben szólítják fel, hogy tíz napon belül távolítsa el a járművet a közterületről vagy fizessen közterület-használati hozzájárulást. Ha az utóbbit választja, maximum 90 napig tárolhatja járművét a közterületen. A főutakra és a tömegközlekedés által használt útvonalakra azonban nem adható ki erre szóló engedély. – Szinte minden roncsautó ilyen helyen áll – tette hozzá a felügyelet vezetője.
Engedély hiányában tíz nap után a felügyelet trélerrel szállíttatja el a járművet, átmenetileg a Bükköny utcai, majd a Keresztúri úti telepre. A tulajdonos ekkor is levelet kap, hogy milyen feltétekkel válthatja ki autóját. Ha ezt nem teszi meg, a felügyeletnek kötelessége hat hónapig tárolni a járművet, utána értékesítik vagy bontóban hasznosítják. Ezután megindul a tulajdonossal szemben az elmaradt költségek megtérítésére irányuló jogi procedúra, ami komoly fizetési kötelezettségekkel járhat. Az elszállítás költsége 17 250 Ft, a gépjármű őrzésért pedig naponta 1200 forint + áfát számítanak fel, így hat hónap alatt akár 245 ezer forint is rakódhat egy autóra. Évente átlagosan 300–600 roncsautót szállít el a felügyelet, a többségükért senki nem jelentkezik, annak ellenére, hogy a tulajdonosok értékesíthetnék is őket.

T. D.