Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 3. szombat, Ferenc

Kérdések a Kánai-tó partjáról

Újbuda   |   2022, június 27 - 16:14
Nyomtatóbarát változatSend by email

Ha több ezer fővel növekszik Tóváros lakossága, hogyan lehet majd munkába indulni a jelenleg is torlódásokkal küzdő lakóparkból? Elég parkolóhely épül? Milyen módszerrel érhető el a Kánai-tó tisztasága hosszú távon? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresték a választ a tóvárosiak a lakóparkot bővítő Atenor és az önkormányzat lakossági fórumán.

Elsőként László Imre, Újbuda tizenkét éve Tóvárosban élő polgármestere számolt be az ingatlanfejlesztés körülményeiről. A 2000-es évek elején a Demján Sándor által megvásárolt területen hat ütemre tervezett lakóparképítés kezdődött, amiből csak kettő valósult meg, mert közbeszólt a 2008-as gazdasági válság. Részben ezért sem jöttek létre a környéken üzletek és a szükséges humán infrastrukturális alapszolgáltatások. A területet a hitelező bank vette át, végül tőle vásárolta meg az Atenor azt a 8,2 hektárt, amelyen Lake 11 Home and Park néven épül most új városrész.

A polgármester nagy eredménynek nevezte, hogy az önkormányzat és a belga ingatlanfejlesztő tárgyalásainak eredményeként utóbbi közel 500 lakás megépítéséről mondott le, ami jelentős környezeti terheléstől óvja meg a környéket. Harmat Imre projektmenedzser és Szörcsök Gabriella értékesítési vezető ismertetőjében elhangzott: a gyorsaság érdekében párhuzamosan épülnek majd az egyes ütemek, így 2024-re átadják a lakópark jelentős részét. Hozzátették, a fejlesztés során a Kánai-tó mellett közvetlenül nem lesznek magas házak, csupán két-, maximum háromszintesek.

A lakók először az ütemtervre voltak kíváncsiak, és azt tudakolták, mikor készül el az ígért orvosi rendelő, az óvoda, valamint az üzletek. A projektvezető elmondta, a tervezett 897 lakáshoz 19 üzlethelyiséget hoznak létre a jövőre megvalósuló ütemben. – Ahhoz azonban, hogy egy kereskedőnek megérje beköltözni, először a lakásokat kell értékesíteni – hangsúlyozta Harmat Imre. Többen érdeklődtek a parkolóhelyek számáról és kialakításáról is. Szörcsök Gabriella elmondta, a telken belül 1044 parkoló létesül mélygarázsokban, 240 a felszínen (a telken belül), 215 pedig közterületen. A beruházás során 1,2-es szorzóval hoznak létre parkolóhelyeket, a lakók szerint azonban félő, hogy ez kevés lesz.

Sokan szerették volna megtudni, hogyan lesz újra élvezhető az elhanyagolt Kánai- tó. A polgármester elmondta, az Atenor közel félmilliárd forintot fordít az eliszaposodott, szennyvízzel terhelt tó revitalizációjára, de a lakókkal egyetértett abban, hogy egy mederkotrás nem lesz elég. Az állóvíz hosszú távú, egészséges fenntartásához gondoskodni kell a megfelelő vízutánpótlásról. László Imre arról tájékoztatott, jelenleg is folyik a szakmai munka a tó rendbetételéért, és ehhez az anyagi forrásokat is meg lehet teremteni.

A legtöbb problémát a közlekedéssel kapcsolatban vetették fel. A lakók arra panaszkodtak, hogy reggelente most is nehezen tudnak kijutni, a beköltözések után pedig még nagyobb autós forgalomra lehet majd számítani, ami fejlesztések nélkül lebéníthatja a lakópark közlekedését. Többen úgy vélték, még egy hídra lenne szükség a Repülőtéri út felé, mert a környék forgalmát a jelenlegi híd nem fogja tudni elvezetni. A fórumon elhangzott, hogy az úthálózat további fejlesztése egyeztetéseket kíván.

T. D.