Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Iskolakezdés: 70 pontos minisztériumi protokoll

Újbuda   |   2020, augusztus 24 - 12:27Nyomtatóbarát változatSend by email

Szeptember 1-jén normális rendben kezdődik az iskolai tanév, de a koronavírus-járvány miatt mind a tanárokban, mind a szülőkben számos kérdés, aggodalom merülhetett fel a szünet alatt. Hosszas várakozás után egy lépéssel közelebb kerültünk a válaszokhoz: augusztus 17-én este megkapták a közoktatási intézmények vezetői az Emberi Erőforrások Minisztériumától (Emmi) a járványügyi intézkedési tervet.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete által közzétett protokoll alapján többek között az iskolákban mindenre kiterjedő fertőtlenítő takarítást kell végezni, ehhez a fenntartónak kell adnia a megfelelő szereket. Az oktatási intézményeket csak egészséges, tünetmentes gyermekek és dolgozók látogathatják, a szülő köteles értesíteni az iskolát, ha a gyermeknél koronavírus-gyanú merül fel vagy igazoltan fertőzött.
Az osztálytermekben lehetőség szerint gondoskodni kell a tanulók lazább elhelyezéséről, akár nagyobb termek, más helyiségek bevonásával, a szükségtelen bútorok tantermen kívüli elhelyezésével. Az osztályok teremváltása között felületfertőtlenítést kell végezni. A közösségi terekben annyi gyermek tartózkodhat, hogy betartható legyen a másfél méteres távolság. Ha ez nem lehetséges, az általános iskola felső tagozatában és a középiskolákban javasolt a szájat és orrot eltakaró maszk viselése. (A maszk viselését a tanítási órákon, foglalkozásokon nem tették kötelezővé.) A testnevelésórákat az időjárás függvényében szabad téren javasolják megtartani, minimalizálva a szoros testi kontaktust igénylő feladatokat. Az osztálykirándulások esetében kérik az intézményeket, hogy azok megtartását fontolják meg, de mindenképpen belföldi úti célokat válasszanak.
A protokollban a koronavírus-tesztelésről nem sok szó esik, a dolgozók vagy tanulók pozitív tesztje esetén a munkarend megváltoztatását a Nemzeti Népegészségügyi Központ, az operatív törzs és az Emmi hatáskörébe utalja. A tantermen kívüli digitális munkarend eseti bevezetéséről az operatív törzs dönt. Ha egy iskolában ezt átmenetileg el kell rendelni, ott a gyermekfelügyeletet meg kell szervezni a szülők támogatása érdekében.

Biztonságban kell éreznie magát a gyereknek
– A szeptemberi iskolakezdésre szinte az utolsó pillanatban érkezett meg az ígért protokoll, ami iránymutatást adhat, milyen óvintézkedések mellett érdemes megkezdeni a tanévet – mondta el lapunknak Kerényi Kata gyakorló középiskolai tanár és oktatási szakértő. Az intézményeknek nagyon kevés idejük maradt felkészülni, így érthető, ha lesznek eltérések abban, ki mennyire tud megfelelni a szükséges minimumnak. Most előnybe kerülnek azok az iskolák, ahol eleve kisebb csoportokban dolgoznak a diákokkal, illetve sok online eszközt használnak: ezek talán biztonságosabb helyek járványügyi szempontból, mint a nagy létszámú intézmények. Közben bármikor megtörténhet, hogy részben vagy teljes munkaidőben, akár egyik napról a másikra át kell majd állni az online térben történő oktatásra. Ez akár lehetőségként is kezelhető egy rugalmasabb rendszerben – a most bevezetett új Nemzeti Alaptanterv viszont nem ezt a szellemiséget sugallja. Az ebből fakadó ellentmondásokra jelenleg nincs megoldás, de abban lehet bízni, hogy az iskolák a gyerekek egészségét fontosabbnak tartják a tantervek betűhíven követésénél, ha esetleg választani kell a kettő között.
A legfontosabb, hogy mindenki, aki beteszi a lábát egy oktatási intézménybe, legyen az gyerek, tanár vagy szülő, biztonságban érezhesse magát. Ezért nagyon lényeges a folyamatos kommunikáció, és ahogy változik a járványügyi helyzet, a szabályok rugalmas alakítása. És a gyerekekkel is muszáj beszélgetni! A tavaszi hirtelen iskolabezárások kapcsán sok szó eset arról, hogy mennyire megviselte a tanárokat, mennyire túlterhelte a szülőket, és milyen nehéz volt haladni a tananyaggal. De arról nagyon kevesen beszéltek, hogy a gyerekek hogyan érezték magukat, és az ő félelmeik, bizonytalanságaik most hatványozottan fognak megjelenni iskolakezdéskor. Ha valaki úgy érzi, nem vigyáznak rá, akkor nem fog tudni tanulni. Az iskolának pedig mégiscsak az a dolga, hogy a gyerekek biztonságos fejlődését segítse elő.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elfogadhatatlannak és elégtelennek tartja az intézményvezetőknek megküldött járványügyi intézkedési tervet – közölte Kásler Miklóshoz intézett nyílt levelében a szakszervezet.
Elfogadhatatlannak tartják, hogy a terv olyan előírásokat fogalmaz meg, amelyekhez nem teremti meg a feltételeket, a maszkviselést pedig csak ott ajánlják, ahol nem lehet betartani a másfél méteres távolságot. Országszerte alig vannak olyan tantermek, ahol ezeket a szabályokat be lehetne tartani – mutattak rá.
A megnövekedett feladatokat nem tudják a humánerőforrás-hiányos intézmények ellátni – figyelmeztetett a szakszervezet, kiemelve a pedagógiai asszisztensek és a takarítók hiányát. A teszteléssel kapcsolatban a PDSZ hangsúlyozza: tesztelés nélkül a tünetmentes, ám hordozó gyermekek veszélyt jelentenek az iskolai közösségekre, de akár saját családjaikra is. A kormányzat alapvető kötelezettsége lenne egy jól átgondolt tesztelési program átfogó alkalmazása – erről azonban szó sincs a dokumentumban.
Az érdekképviselet szerint a kormány elsődleges célja az volt, hogy kiskorú gyerekek ne maradjanak otthon. Továbbra sem kívánják támogatni sem a munkáltatókat a kieső munkaerő és bevételek miatt, sem pedig a munkavállalókat, hogy gyermekeik biztonságban maradjanak a járvány idején. Ehelyett olyan terekbe és körülmények közé terelik a gyerekeket és a közoktatásban dolgozókat, amelyekben az alapvető biztonsági előírásokat sem képesek biztosítani.


Újbuda