Az idegen nyelv oktatását, annak magyar módszereit kutatta négy japán egyetemi oktató, aki három napon át a Bárdos Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában látogatta meg az angol nyelvű órákat. A professzorok azt a feladatot vállalták, hogy a világ különböző országaiból gyűjtenek tapasztalatot. A vendégek egyebek között arra voltak kíváncsiak, miként ültethetők át a hazai kétnyelvű tanítási metódusok a japán oktatási rendszerbe. Japánban is problémát jelent ugyanis, hogy az iskolákban a nyelvoktatás nem elég hatékony, az olvasáson, fordításon és nyelvtani szerkezetek gyakoroltatásán túl a kommunikációra kevesebb idő jut. Ez megnehezíti a könnyed nyelvhasználatot.
A távol-keleti szigetország egyetemi oktatóinak látogatását Trescsik Angéla tanárnő szervezte és koordinálta 10 kollégája segítségével. A professzorok nyolc tanórát látogattak meg: kultúra és civilizáció, rajz, technika, történelem, ének, természetismeret és angol volt terítéken, kizárólag a két tanítási nyelvű osztályokban. Az órák után az iskola igazgatója számolt be az intézmény szerkezeti felépítéséről, oktatási struktúrájáról. A japán oktatók a kilencven fős Kicsinyek Kórusa kóruspróbáján is részt vettek.
A vendégek kérdései elsősorban egy nemzetközileg már alkalmazott új, idegen nyelvi képzés bevezetésére és fogadtatására vonatkoztak, valamint a segédanyagok elérhetőségére, a tanárok motiválására, képzési és továbbképzési lehetőségeire, továbbá az úgynevezett CLIL program beillesztésére a hazai oktatási rendszerbe. A CLIL-módszer, azaz a tartalom alapú nyelvoktatás a témákra és feladatokra koncentrál, a diákok az idegen nyelvű kommunikációt természetesebb módon gyakorolják.
A Bárdosban alkalmazott új oktató-nevelő munkát az Erasmus+ program egyik részt vevője, Baranyó Andrea tanár koordinálja a „Nyelvi innováció a Bárdosban” projekt részeként. A programban négy kollégájával dolgozik együtt, akik hozzá hasonlóan egy angliai, kéthetes CLIL szakmai képzésen vettek részt tavaly. A tanulásszervezési ismereteket, tapasztalatokat a Bárdos tanárai sikeresen alkalmazzák. A projektnek köszönhetően az iskola nemzetközi kapcsolatai bővültek, többek között angol, japán, spanyol és lengyel kollégákkal kooperálnak.
A négy professzor: Prof. Yoshiko Usui (Dokkyo University), Prof. Misa Fujio (Toyo University), Prof. Madoka Kawano (Meiji University), Prof. Hiroko Suzuki (Tokai University).
A tanórákat tartották: Maria Bredican, Lakatos-Koncz Erika, Márkusné Faragó Imola, Trescsik Angéla, Ujhelly Anikó, Vári Judit, Viola Eszter.
Újbuda