A Hátrányos Helyzetűek Oktatása (H2O) Program a Stanford Egyetem Komplex Instrukciós Programjára (KIP) épül, melyet a világ 75 országában alkalmaznak. A H2O Program olyan innovatív, magyar fejlesztésű elemekkel egészül ki, mint a TABELLO nyelvoktató program, a Tantárgyi Játék Program, a Munkakultúra Program és a Pénzügyi Program. A H2O Program akkreditált és franchise rendszerként alkalmazható.
Koródi Bálint, a DEA elnöke bevezetőjében elmondta, 15 évvel ezelőtt indult el Magyarországon a KIP program, jelenleg tíz hazai iskolában alkalmazzák. Az alapítvány azért dolgozik, hogy elterjessze a módszert és megteremtse a képzés feltételeit. A H2O program nemcsak a hátrányos helyzetűekre fokuszál, a módszer eredményesen használható a diákok kommunikációs képességeinek fejlesztésére is.
A (KIP) olyan tanítási-nevelési módszer, amely lehetővé teszi a tanárok számára a magas szintű csoportmunka szervezését azokban az osztályokban, ahol a tanulók között nagy a különbség tudásban és kifejezőkészségben. A program lehetőséget nyújt a kimagaslóan tehetséges, az alulteljesítő, valamint a tanulásban lemaradt gyerekek sikeres együttnevelésére. Az azonos képességű csoportok helyett eltérő képességű gyerekekből szerveznek csoportokat. Ezzel elkerülhető a szegregáció, a különböző képességű diákok pedig egymást segítik a fejlődésben. A tanulók nyílt végű, azaz több megoldási lehetőséget is rejtő feladatokat kapnak, amelyek megoldásához szükség van a legkevésbé és a leginkább tehetséges diák munkájára is. A gyerekek a tapasztalatok szerint sokkal motiváltabban tanulnak, és a pedagógusok is elkötelezettebben dolgoznak. A program célja az is, hogy javítsa a tanári kompetenciákat és elősegítse a tantestületen belül a pedagógiai kultúraváltást.
A DEA elnöke szerint a program várakozásokon felüli sikereket hozott. A résztvevő iskolákban megszűntek a hiányzások, a bukások száma a tizedére csökkent, a továbbtanulási arány pedig 98 százalékos volt a leghátrányosabb helyzetű iskolában is. A kognitív képességek fejlesztése mellett a H2O Program egyik bizonyított eredménye a pozitív szocializációs változás. A gyerekek ugyanis „hazavitték” a tanult mintát, ami hatással volt a testvérekre, szülőkre is.
Koródi Bálint elnök elmondta, az elmúlt időszakban magánszemélyek, intézmények, cégek támogatásából fedezték a program bevezetését, de a módszertan intézményesítése nem valósítható meg kormányzati támogatás nélkül, ezért reméli, hogy sikerül forrásokat találni. A belépő iskolákban 90 órás képzésen sajátítják el a pedagógusok a módszert, amit a tanítási órák maximum 20 százalékában alkalmaznak. Az alapítvány legkevesebb 25, legfeljebb 100 iskolát szeretne bevonni a programba a következő ötéves ciklusban.
T.D. - ÚjbudaTV