Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 27. szombat, Zita

Sürgősen intézkedni kell a Déli Körvasút ügyében

Újbuda   |   2022, június 13 - 12:11
Nyomtatóbarát változatSend by email

A Déli Körvasút mentén élő budapestiek életminőségének védelmében, László Imre, Újbuda polgármesterének javaslatára kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés, hogy induljon el a Budapestet elkerülő, úgynevezett V0 vasútvonal megvalósításának előkészítése – közölte Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester. A cél az, hogy 2031 végére kitereljék a városból a rendkívül nagy zaj- és rezgésterheléssel járó nemzetközi tranzit teherforgalmat. A Fővárosi Közgyűlés kezdeményezte azt is, hogy a kormány azonnal vizsgálja felül, továbbra is indokolt-e a Ferencvárost és Kelenföldet összekötő vasútvonal kapacitásbővítése, azaz a Déli Körvasút kiépítése.

A Déli Körvasút fejlesztés problémáiról a Fővárosi Közgyűlés június 8-i rendkívüli ülésén beszélt László Imre. A Fővárosi Törvényszék döntése alapján a Ferencváros és Kelenföld közé tervezett, vágánybővítéssel járó fejlesztés környezetvédelmi engedélyét megsemmisítették, és új eljárás lefolytatására kötelezték az érintett hatóságokat. A feltárt hiányosságokat rendezni kell a beruházás megkezdése előtt. Újbuda polgármestere arra kérte a főpolgármestert, hogy még a nyáron intézkedjen az ügyben.
– A Hamzsabégi sétány átalakításának terve társadalmi tiltakozást váltott ki az elmúlt években – mutatott rá László
Imre. Újbuda folyamatosan képviselte a helyiek érdekeit, de nem tudja alapvetően megváltoztatni a kormányzati célkitűzéseket. Az önkormányzat a bírósági döntés megismerése után azonnal kérte a beruházót, hogy minden tevékenységet függesszen fel az érintett területen, illetve levélben kérte az engedélyező hatóságot, hogy a környe­zetvédelmi engedély hiányában vonja vissza a vasútépítési engedélyt. Az új környezetvédelmi hatástanulmánynak komplex szempontokat kell feltárnia, nemcsak a zajvédelmet vagy a V0 nevű elkerülő vasúti nyomvonal megépítésének következményeit kell vizsgálni, hanem például a felszín alatti vizekre gyakorolt hatásokat is. – Egyes információk szerint a hatástanulmányok már a nyár közepén a kormány rendelkezésére állnak majd, azok megismerése nélkülözhetetlen a projekt bármilyen folytatásához – hangsúlyozta László Imre. Kiemelte, hogy ezen a területen csak olyan infrastrukturális elemek építhetők a jövőben, amelyek kizárólag a személyszállítás céljait szolgálják, ideértve a Déli Körvasút fejlesztését is.
Ehhez kapcsolódóan a megfelelő érdekérvényesítés érdekében Bakai-Nagy Zita, a kerület alpolgármestere már előzetesen írásban jelezte az illetékes kormányhivatal felé, hogy Újbuda Önkormányzata – a lakosság mint a legfontosabb érintett, valamint az élhetőbb és a szóban forgó területen kialakult természetes körülmények védelme érdekében – ügyfélként kíván részt venni az új környezetvédelmi engedélyezési eljárásban.
A polgármester indítványozta azt a közgyűlés által végül támogatott kezdeményezést, hogy a kormány hozzon döntést a V0 vonal megvalósításáról, valamint vizsgálja meg, hogy a Ferencváros–Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítés műszaki tartalma továbbra is indokolt-e, és a célokkal arányos beavatkozást jelent-e a sűrűn lakott városi térségben. – Újbuda Önkormányzata a helyiek álláspontját képviselve és a körülményeket szakpolitikailag értékelve nemet mond erre a beruházásra – jelentette ki László Imre. Kezdeményezik a kormánynál, hogy Budapesten és az elővárosi övezetben csak olyan vasútfejlesztés legyen engedélyezhető, amely nem bővíti az átmenő teherforgalmat, és kizárólag a személyszállítás céljait szolgáló infrastrukturális elemek épülhessenek.

Megvan az új főpolgármester-helyettes
Bősz Anett lett az új, humán területekért felelős főpolgármester-helyettes miután a Fővárosi Közgyűlés június 8-i rendkívüli ülésén titkos szavazással megválasztották a Demokratikus Koalíció (DK) jelöltjeként. Ezt a tisztséget korábban Gy. Németh Erzsébet töltötte be, ám ő május 1-jén lemondott, miután országgyűlési képviselői mandátumot szerzett, és a két pozíció összeegyeztethetetlen. Hasonló okból kell majd Újbudán időközi önkormányzati választásokat tartani.

Újabb csapás az önkormányzatokra
Megugorhatnak az önkormányzatok kiadásai, miután a kormány úgy döntött, hogy a jövőben nem élvezhetik a rezsicsökkentés előnyeit. A „visszaélések elkerülése érdekében” úgy kell módosítani a szabályokat, hogy a villamos energia és a földgáz egyetemes szolgáltatására – amelynél a befagyasztott díjakat alkalmazzák – kizárólag a lakossági fogyasztó legyen jogosult.
A Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) elnöke, Gémesi György gödöllői polgármester „roggyantó ütésnek” nevezte az önkormányzatok kitiltását. – Nominálisan ugyan 95 milliárd forinttal nő az önkormányzatok finanszírozása, de ezt lényegében elveszik a megemelt, 88 milliárd forintra rúgó szolidaritási adóval – hangsúlyozta tájékoztatóján.
A fideszes székesfehérvári polgármester, Cser-Palkovics András szerint elvárható lett volna, hogy a kormányzat az önkormányzati érdekképviseletekkel előzetesen egyeztet egy ilyen lépésről. Végül a döntés után, június 16-án a Belügyminisztériumban lesz egyeztetés.

Bárczy István-díjat kapott Tóth Ildikó óvodavezető
Bárczy István-díjat kapott Tóth Ildikó, a XI. kerületi Észak-Kelenföldi Óvoda vezetője. A Montessori-szellemiségű pedagógiai módszer iránt elkötelezett, a gyermekek érdekeit mindenkor szem előtt tartó, magas színvonalú óvodavezetői munkájáért odaítélt elismerést a Főpolgármesteri Hivatalban adta át június 7-én Karácsony Gergely főpolgármester és Niedermüller Péter, az Emberi Erőforrások Bizottságának elnöke. A Bárczy István-díjat a Fővárosi Közgyűlés alapította, először 2010-ben adták át. A kitüntetést a fővárosban működő közoktatási és gyermekvédelmi intézmények olyan munkatársai kaphatják meg, akik hosszú éveken át kiemelkedő teljesítményükkel járultak hozzá a jövő generációjának neveléséhez, oktatásához, képzéséhez, ezáltal a főváros fejlődéséhez.
Fotó: budapest.hu