Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 19. péntek, Emma

Zajcsökkentés a Budaörsi Repülőtér környékén

Újbuda   |   2021, január 13 - 14:58
Nyomtatóbarát változatSend by email

Az érintettek bevonásával dolgoztak ki megoldásokat a Budaörsi Repülőtér térségében élőket sújtó zajterhelés mérséklésére.

A 2019-es önkormányzati választási kampányban többször előkerülő téma volt a Tóvárost, Péterhegyet és Kelenvölgy egy részét érintő légi forgalom. A választás után az érintett körzet önkormányzati képviselője, Bába Szilvia felvette a kapcsolatot mind az érintett lakóközösségekkel, mind a Budaörsi Repülőtér üzemeltetőivel, hogy együtt dolgozzanak ki egy mindenki számára elfogadható megoldást. A repülőtér vezetőivel folytatott tárgyalásokba bekapcsolódott Molnár Gyula és Németh Zsolt országgyűlési képviselő is, ugyanis a budaörsi légi forgalom nemcsak a XI. kerület péterhegyi és tóvárosi részén élőket érinti sokszor kellemetlenül, hanem a XXII. kerületi Erdődűlő és Baross Gábor telep lakóit is. Újbuda és Budafok országgyűlési képviselői hangsúlyozták, hogy ezt a problémát a két kerületre nézve egyben kell kezelni, mert ez az ügy kerülethatáron és politikai nézeteken átívelő megoldást kíván a lakók érdekében.

Az elmúlt egy év egyeztetéseinek köszönhetően az alábbi eredményeket sikerült elérni:

Tavaly márciusban, a repülőtéren tartott érdekegyeztető lakossági fórumon résztvevők ígéretet kaptak arra, hogy a repülőtér honlapján létrehoznak egy bejelentő űrlapot, amelyen jelezni lehet, ha túl alacsonyan vagy túl közel szállnak a repülők, és ezeket a bejelentéseket kivizsgálják. A bejelentő oldal nyárra elkészült.

A szabályozás szerint napkeltétől napnyugtáig lehet repülni, de a repülőtér vezetősége ezt szigorította: hétvégén csak reggel 9 órától szállhatnak fel a repülők.

Az eddigi mindennapos repülésoktatást heti hat napra csökkentették, a vasárnapi alkalmakat megszüntették. A repülőtér forgalmának jelenleg körülbelül 30 százalékát teszi ki az oktatáshoz köthető tevékenység. A folyamatos „iskolakörözésnek” tűnő forgalom inkább az induló vagy érkező gépeknek tulajdonítható.

Egy korábbi megbeszélésen elhangzott lakossági kérés szerint a repülőtér megvizsgálta az eddig használt déli vonalvezetésű iskolakör mellett egy másik, északi vonalvezetésű kör létrehozásának lehetőségeit. Elkészítették a teszteléshez szükséges térképet, majd október 19-i kezdettel motoros vitorlázóikat a folyamatos iskolakörözéshez átterelték az északi forgalmi körre. A tapasztalatok alapján a pilóták különösebb gondok nélkül tudták teljesíteni a kört, a gépek csekély zajterhelése miatt a lakosság részéről nem érkezett be panasz. A motoros vitorlázók északi forgalmi köre átmeneti szinten így fenntartható, az eddig használt déli kör leterheltsége ilyen mértékben csökkenthető.

Október végén elkezdték tesztelni nagyobb teljesítményű, hangosabb gépekkel is az északi kört. Megállapították, hogy vonalvezetéséből adódóan Őrmező, Gazdagrét és Madárhegy fokozottan megemelkedett zajterhelésnek lenne kitéve, mivel az ide helyezendő fordulóban a repülőgépek még felszálló teljesítményen (teljes gáz) vannak, azaz ilyenkor a leghangosabbak. Tekintettel az ezen a területen élő nagy létszámú lakóközösségekre ez a javaslat így nem elfogadható sem az említett területeken élőknek, sem a Légügyi Hatóságnak, ezért elvetették.

Fentiekkel párhuzamosan tesztjelleggel elkezdték használni keleti irányú felszállás esetén a bobpálya felé történő kisorolást. Ez Tóváros, illetve Péterhegy zajterhelését igyekszik mérsékelni.

December első hétvégéjén zajterheléses tesztet végeztek, a sokak részéről megtapasztalt megnövekedett légi forgalomnak ez volt az oka.

Az egyeztetések talán legjelentősebb eredménye a repülőtér vezetőjének, Kiss Gábornak a felajánlása, amely szerint felújítják és üzembe állítják a repülőtér több évtizede nem használt északi pályáját. A jelenleg és a jövőben használt pályák tengelyei között lévő megközelítőleg 150 méter távolság miatt Tóváros és Péterhegy zajterhelése optimális mértékben csökkenhet, ugyanis az iskolaköröző gépek nagyobb távolságot tudnak majd tartani a lakóparktól és a házaktól. A repülőtér forgalmi előterének jelenlegi konstrukciója alapján ezt kizárólag folyamatosan iskolaköröző gépeknél lehet majd alkalmazni, a „csak induló” forgalom szempontjából továbbra is a jelenlegi útvonalak (illetve a bobpálya iránya) fognak rendelkezésre állni. A pályafelújítás már elkezdődött, a munkálatok várhatóan 2021. tavaszán fejeződnek be.

– A megbeszélések során végig érzékelhető volt, hogy a repülőtér vezetői partnerként tekintenek ránk – mondta el Bába Szilvia. – Javaslatainkat megfontolják, kivizsgálják, kéréseinket figyelembe veszik, és lehetőségeikhez mérten, a légügyi szabályozások betartása mellett igyekeznek teljesíteni, mi több, konstruktív ötletekkel állnak elő a környéken élők nyugalma érdekében – tette hozzá az önkormányzati képviselő.

Újbuda