Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 19. péntek, Emma

Végéhez közeledik a tesztidőszak a 4-es metró vonalán

Újbuda   |   2015, április 10 - 11:09Nyomtatóbarát változatSend by email

Utolsó fázisához érkezett a március közepén indult speciális tesztidőszak a 4-es metró vonalán. Először üzemi területeken, majd utasok nélkül a teljes vonalon is tesztelték az automata vonalvezérlést, a következő két hétben, április 26-ig utasforgalomban vizsgálják a rendszer működését.

Április 13-tól két héten át utasforgalomban is ellenőrzik a 4-es metró automata rendszerét, hogy fennakadások esetén járműkísérői beavatkozás nélkül a központi, illetve az állomási diszpécserek mennyi idő alatt tudják az adott hibát megtalálni és elhárítani. A szerelvényeken van ugyan ideiglenes vezetőfülke, a járműkísérők feladata azonban csak annyi lesz a teszek során, hogy felügyeljék a metró mozgását és probléma esetén beavatkozzanak. A vizsgálatok a legszigorúbb biztonsági felügyelet mellett zajlanak, esetenkénti kisebb fennakadásokra lehet számtani.

A végleges használatbavételi engedély kiadása év végén várható, addig kiértékelik a tesztidőszak eredményeit, ha kell, elvégzik a szükséges változtatásokat. Ezt követően elbontják az ideiglenes vezetőfülkéket és a metró kizárólag a központi és állomási diszpécserek biztonsági felügyeletével közlekedik.

A 4-es metró több mint egy éve automata üzemmódban és biztonságkritikus hiba nélkül üzemel. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint az utasok várhatóan semmi olyan meghibásodással, illetve egyéb eseménnyel nem találkoznak majd ebben az időszakban, amivel eddig ne találkoztak volna – állítja közleményében a BKK. Szerintük a jövőben emberi beavatkozást igénylő esetekben a legközelebbi állomásról kell majd a beavatkozó szakembernek a helyszínre – adott esetben alagútba – érkezniük, ezért rendszerhiba esetén a mostani tesztek során is megállítják az érintett szerelvényt, így szimulálva a későbbi helyzetet. Ezt követően a járműkísérő átkapcsol manuális üzemmódba és a meghibásodástól függően beavatkozik, miközben mások megvizsgálják a hiba hatásait az adott állomásra, illetve a teljes vonalra.

A nemzetközi adatok alapján a világ nagyvárosaiban mára a teljesen automata vezérlésű vonalak száma megközelítette a 70-et, a részben automata vezérléssel üzemelő vonalakkal együtt – mint amilyen Budapest M2-es, illetve M3-as vonala is – a 200-at, és további 30 vonal esetében terveznek automata vonatvezérlést a legkülönbözőbb országokban.

Újbuda

Végéhez közeledik a tesztidőszak a 4-es metró vonalán