Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 23. kedd, Béla

 Újbudára is kerülnek az ideiglenesen bezáró Közlekedési Múzeum kincseiből

Újbuda   |   2015, április 9 - 15:07
Nyomtatóbarát változatSend by email

Átfogó rekonstrukció miatt 3 évre bezár a Közlekedési Múzeum – a felújítás alatt több helyszínen, köztük Újbudán is látható lesz a gyűjtemény egy része.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) jelenleg kiállított tárgyainak jelentős része továbbra is látható lesz a múzeum három évig tartó átfogó felújítása és bővítése alatt. A műtárgyak egy része az MMKM más kiállítóhelyeit gazdagítja, míg mások – az eredeti vasúti járművek és villamosok - ideiglenesen a Vasúttörténeti Parkba kerülnek. A Közlekedési Múzeum állandó kiállításából ezen felül a Bálnába is kerül egy válogatás, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Tanulmánytára pedig nyártól mutatják be Újbudán azokat a hazai műszaki fejlesztéseket, amelyek nagyban megváltoztatták a hazai és a nemzetközi közlekedést.

A Duna-parti épületbe kerül például a Csonka-féle levélszállító autó, a Ford T-modell és a Pente gépkocsik, vasúti modellek, magyar gyártású motorkerékpárok, és kipróbálható lesz ott a Szojuz 35 űrkabin replikája - közölte a felújításról szóló csütörtöki sajtótájékoztatón az MMKM főigazgatója.
Krámli Mihály hozzátette: a Vasúttörténeti Parkba viszik a jelenleg a múzeum előtt álló 424-es gőzmozdonyt, az épületből pedig a Déli Vasút 1860-as mozdonyát, vasúti kocsikat és villamosokat; más műtárgyakat pedig az Öntödei Múzeumban, az Elektrotechnikai Múzeumban és az intézmény Tanulmánytárában helyeznek el ideiglenesen.
Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes a kezdeményezést méltatva megjegyezte: a gyűjtemény egy részének a Bálnába költöztetése tökéletesen beleillik a főváros által fenntartott, Duna-parti épülettel kapcsolatos koncepcióba, hiszen ott kulturális, turisztikai és élményközpontot szeretnének létrehozni.
Még egyeztetések folynak a kiállítás épületen belüli pontos elhelyezéséről - árulta el Bagdy Gábor, hozzátéve: felmerült a Budapest Galéria alatti kiállítótér, illetve a fejépület alsó kiállítótere is.
Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa emlékeztetett: a projekt keretében 2018 tavaszára valósulhat meg a Közlekedési Múzeum eredeti kiviteli tervek szerint történő helyreállítása, az épület így 8 milliárd forintból visszakapja kupoláját és 1945 előtti külsejét, emellett csaknem 4000 négyzetméterrel, térszint alatt is két emelettel bővül.
Az MMKM repüléstörténeti kiállítása május végén zár be a bontásra váró Petőfi Csarnokban; ideiglenes elhelyezéséről még nincs végleges döntés, de olyan megoldást keresnek, amely a gyűjteményt legalább részben láthatóvá teszi - közölte.
A Közlekedési Múzeum szombaton 10-től 22 óráig meghosszabbított nyitva tartással és különleges programokkal várja az épülettől ideiglenesen búcsúzókat.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Tanulmánytára (Bp. XI. Kaposvár u. 13-15.)

A tárlat a magyar innovatív ötletekre, újdonságokra irányítja rá a figyelmet – folytatva a Gondoltad, hogy magyar? című kiállítást. Ilyen innovációk, amelynek történetét tárgyakon keresztül tárják a látogatók elé: Csonka János-Bánki Donát karburátora, Galamb József bolygóműves sebességváltója, Kandó Kálmán vasút villamosítást elindító fejlesztései, a Ganz Gyár és Jendrassik György dízelmotor fejlesztései, a csuklós autóbuszok kifejlesztése. Olyan, eddig a Közlekedési Múzeumban látható tárgyak lesznek itt kiállítva, mint a Hódgép „Puli” személygépkocsija, a Panni, Tünde, Csepel motorkerékpárok, a gőzlokomobil, dunai hajómodellek, „Compaund”- rendszerű hajógép modell, vagy a Stephenson vezérlésű gőzgép metszet.

MTI/Újbuda