Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 12. csütörtök, Gabriella

Nem csikorog tovább az 1-es villamos

Újbuda   |   2015, október 26 - 11:00
Nyomtatóbarát változatSend by email

Az 1-es villamos új, dél-budai szakaszán, a Szerémi út - Hengermalom úti kanyarban olyan erős lakossági tiltakozás alakult ki a síncsikorgás miatt, hogy a ​BKK felkérte többek között a Budapest Műszaki egyetemet, oldja meg a problémát. Bár nem általuk, de meglett megoldás: a villamos elhallgatott, az idegek kisimultak - írja az Index. A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén támogatta, hogy a rendszert más pontokon is bevezessék a fővárosban, mondta az Indexnek Szabó György, az igazgatóság tagja, a csikorgást megszüntető rendszer kezdeményezője.

​M​árciustól kezdve​​ minden nap hajnali négykor éles hang ébresztette a kelenföldieket a Szerémi út környékén, az új szakaszon közlekedő villamos ugyanis erősen csikorgott a kanyarban. A zajmérések igazolták, hogy a csikorgás​ok​ minden​ megengedhető mértéket​ túlléptek.​ A BKK​ először arra kérte a lakókat, hogy próbálják meg kibírni az új CAF villamosok megérkezéséig, azok​​ ugyanis csendesebbek lesznek, mint a jelenlegi villamosok. A helyzet azonban annyira kezelhetetlenné vált, hogy​ a BKV sebességkorlátozást vezetett be.

A végső megoldást az segítette elő, hogy a kivitelező ​sínkondicionáló (sínkopásgátló) technológiára épülő rendszert telepített a kanyarba. Ezt a rendszer alakították át úgy, hogy a sínkopás mellett a hanghatásokat is megszüntesse. A rendszer 4-5 villamos elhaladása után működni kezdett. A csikorgás megszűnését a lakók képviselői is megerősítették egy BKK​ által kezdeményezett ​lakossági fórumon.

Szabó György elmondása szerint ez a fővárosi kereszteződés az első olyan hely Európában, ahol a villamosnak csikorognia kellene, de mégsem csikorog. A rendszer egyelőre még mindig kísérleti fázisban üzemel, ​mivel évszakváltásoktól függetlenül kell jól működnie a berendezésnek, továbbá egy esetleges "túladagolás" rontja a fékhatást.

Az első méréseknél ugyanis megnövekedett fékutat tapasztaltak. Egy újabb szabályozást követően a vészfékrendszer fékútja már a hatósági határértéken belül maradt, ám az üzemi fékezés fékútja még mindig hosszú. A BKV szakmérnökei és a kivitelező most a kenési gyakoriság csökkentésével próbálja belőni azt az optimális pontot, ahol már megfelelő a fékhatás, de a sín sem csikorog.

A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén elfogadták a síncsikorgás csökkentéséről szóló beszámolót, és döntöttek arról, hogy a főváros más pontjain is kezdeményezik a bevezetését. Budapesten ugyanis mintegy 30 helyen gondot okoz a sínek csikorgása.

forrás: index.hu