Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Csendesebb Etele

Újbuda   |   2020, december 10 - 12:00
Nyomtatóbarát változatSend by email

Bevált az a megoldás, amellyel az 1-es villamos okozta zajterhelést mérséklik az Etele út és a Fehérvári út kereszteződésében. A fontos csomópontban élők mindennapjait más hangforrások is zavarják.

Az 1-es villamos meghosszabbított pályájának átadása feldúlta az Etele út–Fehérvári út közelében élők mindennapjait, mert az áthaladó szerelvények minden tengelye elviselhetetlen zajjal és rezgéssel zakatolt át a keresztező sínpárokon, az összes irányban. Bár a kivitelezők az építés során ígéretet tettek arra, hogy ez csak átmenetileg lesz így, érdemi lépés az átadás után sem történt. A lakók kérésére az önkormányzat vette kézbe az ügyet, és a BKV-val való egyeztetések után úgy tűnik, sikerült megoldást találni a problémára. – A Budapesti Közlekedési Vállalat vezetői szeptemberben tartottak helyszíni szemlét, majd egy kísérleti módszert alkalmazva felfutó felületeket hegesztettek a sínpárokra. Ennek lényege az, hogy az érintkezés helyén megemelték a villamosokat a sínek találkozásakor. Először a Hengermalom út–Etele tér irányban végezték el a felhegesztést, a tesztelés sikeresnek bizonyult, így a teljes szakaszra bevetik ezt a módszert – mondta el Varga Gergő önkormányzati képviselő, aki személyesen járt közben a BKV-nál a megoldás érdekében. A visszajelzések alapján úgy tűnik, a zajhatás jelentősen csökkent a környéken.

Az Etele út–Fehérvári út kereszteződésben a legkorszerűbb zajcsökkentő hatású szerkezeteket építették be – tájékoztatta lapunkat a BKV Zrt. A villamosközlekedés a Fehérvári úton hamarabb megindult, mint az Etele úton, a sűrű forgalom miatt a szerkezetek kissé megkoptak, ezért zajjal járt a szerelvények áthaladása. – A keletkező zajok az érvényes határértékek alatt voltak – tette hozzá a társaság.

– Amióta az itt élők és Varga Gergő önkormányzati képviselő elérték, hogy a BKK a Fehérvári út és az Etele út villamoskereszteződésében zajcsökkentő átalakítást hajtson végre, elviselhetőbbé vált a csattogó kerekek zaja – számolt be Bíró Tamás, a Csendes Etele és a Fenntartható Kelenföldért közösségi oldalak aktív tagja. Még így is nagyon zavaró hanghatás kíséri azonban, amikor a villamoskocsik átkelnek a vágánykereszten vagy kanyarodó sínen haladnak. – A BKK-BKV csak halogatta a megoldást, elhárította felelősségét az ügyben – fogalmazott lapunknak Bíró Tamás.

Az Újbuda egyik legforgalmasabb részén élők egyébként is sok zajtól szenvednek: a régi panelházak nem mérséklik számottevően a közlekedés hangjait, a közelben építkezés zajlik. A Meszlényi Zoltán-templom harangzúgása is sok lakásban elviselhetetlen, de a templom plébánosának együttműködésével már keresik erre a műszaki megoldást.

A közeli irodaház-építkezés a civil aktivista szerint nem zavarta különösebben a lakókat. – Nagyon sok múlik a kommunikáción. Ha éjszaka is betonozni kell, akkor az a helyes, ha előre értesítik a környéken élőket, hogy mire számíthatnak. Így sokkal kevesebb probléma adódik, és elkerülhetőek lesznek a konfliktusok – emelte ki Bíró Tamás.

A sarki üzleteket és pavilonokat lebontották, ám egy ideiglenesen oda helyezett dohánybolt hangos áramfejlesztője sokakat zavart. A bolt szeszes italt is árult, így részeg kiabálás is volt olykor az amúgy is zajos helyen. Az ideiglenes trafik elkerült az Etele útról, de a kereszteződés túloldalán lévő dohánybolt vevői közül sokan isznak és szemetelnek az utcán, ami folyamatos probléma a köztisztasági munkatársaknak is.

Újbuda