Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Az önkormányzat kiáll a Hamzsabégi sétányért

Újbuda   |   2020, szeptember 24 - 09:10Nyomtatóbarát változatSend by email

Talán az egyik legbonyolultabb, feszültségekkel teli és megoldásra váró kérdése Újbudának a Hamzsabégi sétányt és környékét érintő vasútfejlesztési beruházás. A hosszú évekre visszanyúló történet végkimenetele, úgy tűnik, eldöntetett. Mivel kiemelt kormányzati beruházásról van szó, az önkormányzatnak alig van mozgástere arra, hogy a helyi lakosok érdekeit képviselni tudja.

A Hamzsabégi sétány környezete az itt lakók szerint veszélybe került a tervezett Kelenföld–Ferencváros vasútfejlesztés miatt, ugyanis a sétány rovására több vágánnyal bővítik majd ezt a vasútvonalat. A környéken élők az ennek nyomán megnövekvő teherforgalom, illetve a tervezett fakivágások miatt tiltakoznak.
– Sajnos azzal szembe kell néznünk, hogy a beruházás eldöntetett – mondta az üggyel kapcsolatban László Imre, Újbuda polgármestere. – Megvalósul a vágánybővítés, kettő helyett három vágánypár fog futni, és alig tehetünk valamit. Az önkormányzat mozgástere lekorlátozódott, hiszen a kiemelt kormányzati beruházásként kezelt fejlesztések a kormány hatáskörébe tartoznak. Hogy mennyire kicsi az önkormányzat ráhatása az ügyre, azzal mi is akkor szembesültünk, amikor átvettük a munkát az előző vezetéstől. Ez a probléma hosszú időre nyúlik vissza, hiszen a tervezés, egyes önkormányzati képviselők bevonásával, már évekkel ezelőtt elkezdődött. Én csak azt nem értem, hogy az elődeim miért hallgatták el a Hamzsabégi sétány környékén élők elől a terveket – tette hozzá a városvezető. – Nem volt más választásunk, mint hogy elkezdtünk kutakodni és felgöngyölíteni az ügyet, hogy szembesüljünk a valódi tényekkel, és megtegyük, amit lehet. Kiderült, hogy olyan kormányzati beruházásról van szó, amely újabb sínpárok lefektetését teszi szükségessé, tehát nem kettő, hanem három vágány kerül kialakításra a Kelenföldi és a Ferencvárosi pályaudvar között, a Hamzsabégi úti külső, buszgarázs melletti részen pedig kettő helyett négy vágány lesz – mondta.


Menteni, ami menthető…
A helyi lakosok nem a tervezett vasúti személyforgalom fejlesztése, hanem a megnövekvő teherforgalom, a zajszennyezés és a nagyfokú fairtás ellen tiltakoznak.
– Tisztában vagyunk azzal, hogy a hatályos jogszabályok értelmében semmit sem tudunk megakadályozni – folytatta a polgármester. – Ez azonban nem azt jelenti, hogy megálltunk, összecsaptuk a bokánkat, és fejet hajtva elfogadtuk, hogy nem tudunk mit tenni. Nekünk változatlanul az a feladatunk, hogy megpróbáljuk maximálisan a kerület érdekét képviselni. A napokban levelet írtunk a kormányzati vezetésnek, amelyben egyet nem értésünket fejezzük ki azzal kapcsolatban, hogy a vasúti többletforgalom Újbudán, lakott területen belül haladjon át, és felszólítjuk a kormányzatot, hogy vizsgálja felül, valóban elengedhetetlen-e a Hamzsabégi sétányon a sínpárok bővítése. Szintén megfogalmaztuk ebben a levélben, hogy abban az esetben, ha a jelenleg tervezett kiemelt kormányzati fejlesztés valósul meg, az önkormányzat mindent elkövet a lakosság lehető legnagyobb mértékű kártalanításáért. A kivágott fák pótlására csemeték helyett nagyobb törzsátmérőjű fákat kérünk. A munkálatok elindítása előtt az érintett lakások nyílászáróinak cseréjét kérjük, a legmodernebb zajvédő létesítményekhez ragaszkodunk, és ahhoz is, hogy az érintett szakaszról tiltsák ki az elavult, zajos fékbetéttel felszerelt vasúti teherkocsikat. A kivitelezés megvalósulása után pedig környezeti zajt mérő monitoringrendszert kívánunk bevezetni és működtetni. Arra külön felszólítjuk a kormányt, hogy bármilyen beruházást folytat a XI. kerületben, azt természetrombolás nélkül, az önkormányzattal egyeztetve és a legmodernebb technikai megoldásokkal tegye. Elvárjuk, hogy az állami beruházó velünk szakmailag együttműködve és kommunikálva találja meg a legjobb megoldást – közölte László Imre.

Múlt év decemberében az önkormányzat azzal a javaslattal élt, hogy zöldövezetté nyilvánítsák a Hamzsabégi sétányt, amely az állami tervekben főútvonalként szerepel. Ehhez parlamenti döntés és törvénymódosítás szükséges.
A Hamzsabégi beruházás rendkívül bonyolult és szövevényes ügyével kapcsolatban Újbuda Önkormányzata a lakosság pontos tájékoztatása érdekében hamarosan információs irodát nyit, és minden egyéb fórumon is folyamatosan hírt ad az eseményekről, a beruházás tervezési szintjeiről, valamint a kivitelezés fázisairól.


T. E.

A BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. közleménye
A Déli Körvasút fejlesztésének célja, hogy több elővárosi vonat tudjon bejönni az agglomerációból Budapestre, a vasút pedig az új megállók és kapcsolatok révén nagyobb szerepet vállalhasson, versenyképessé válhasson Budapest közlekedésében. Ilyen nagy és jelentős vasútfejlesztés Budapest belső területén több mint 100 éve nem történt, és hosszú évtizedek óta ez az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatokkal az ingázók mellett a városban közlekedőket is szolgálja. A fejlesztés eredményeként a szakaszon az elővárosi vonatok 10–15 percenként járhatnak majd, összekötve az érdi, a budaörsi és a környező budai agglomerációt, valamint Budafok-Nagytétényt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Déli Városkaput, továbbá a Népliget térségét Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval. A projekt révén Budapest jelentős közúti forgalomtól és ezáltal légszennyezéstől mentesülhet. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. február 27-i ülésén a fővárosi önkormányzat és a kormányzat egyetértésre jutott abban, hogy e vasútfejlesztés a közlekedési, klímavédelmi, környezeti hasznok miatt érdemes a támogatásra és megvalósításra.
A Déli Körvasút fejlesztése során nemcsak a vasúti terület újul meg, hanem a környezete is, együttműködve a fővárossal és az érintett kerületekkel, figyelve a helyben élők igényeire, a zaj- és rezgésvédelemre, valamint a zöld területek megújítására. Mivel a nyomvonal egy része lakott területekhez közel halad, a beruházás következtében ezek átalakulnak. A cél, hogy a vasút mentén érintett közterületi sáv olyan kerékpáros–gyalogos zöldfolyosóvá váljon, amely rendezett, fásított, parkosított környezetben halad, a kiegészítő parki funkciókat pedig a lakossági igények alapján, közösségi tervezéssel alakítsuk ki.
A Hamzsabégi sétányon a környező házak lakóinak az általuk megszokott zöld környezetet a beruházás befejezését követően a lehető legnagyobb mértékben, legjobb minőségben szükséges biztosítani. Ezért fontosnak tartjuk, hogy bevonjuk őket a terület újratervezésébe. A közösségi tervezési folyamat első lépéseként szeptember 21-én, hétfőn 17 órától online lakossági fórum keretében adunk tájékoztatást a folyamatról és a beruházás részleteiről, szeptember végén pedig online kérdőíven alapuló igényfelmérést indítunk.
A Budapest Fejlesztési Központ célja, hogy a beruházás – amellett, hogy a vasúti közlekedés vonzóbbá váljon az elővárosokból ingázók és a városon belül közlekedők számára –, komplex városi fejlesztésként valósuljon meg. Ennek során a teljes környező terület is megújulhat a Budaörsi úttól a Dunáig.


Kommunikációs Főigazgatóság
BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt.