Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 19. péntek, Emma

Magyar fejlesztésű elektromosautó-töltőt avatottak Újbudán

Újbuda   |   2016, augusztus 22 - 14:58
Nyomtatóbarát változatSend by email

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter részvételével avatták fel vasárnap, az elektromos autók számára szervezett '80edays' nemzetközi túra budapesti állomásán, a Sopron utca és Hauszmann utca kereszteződésénél lévő villámtöltőt, amely 15-20 perc alatt tölt fel egy autót. A fejlesztésen tíz magyar kis- és középvállalkozás és a BME két évig dolgozott együtt.

A nemzetgazdasági miniszter az átadáskor kiemelte, hogy a töltő első darabja lehet egy hamarosan kiépülő hálózatnak, hiszen az elektromos autók és közösségi közlekedési járművek ára egyre versenyképesebb. Az elektromos járművek elterjedését a magyar kormány azzal is segíti, hogy 4 milliárd forintot biztosít Budapestnek 20 elektromos busz vásárlására, ezek már 3 hónapja közlekednek a fővárosban. Felidézte azt is, hogy a kormány a napokban 1,25 milliárd forint értékű pályázatot írt ki önkormányzatoknak elektromos töltőállomások létrehozására, reményeik szerint ezzel mintegy ezer töltőpont létesülhet országszerte.

Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára hangsúlyozta, hogy a zöld rendszámú környezetkímélő járművekkel több nagyvárosban - köztük Budapesten is - ingyenesen lehet parkolni. Emellett az elektromos járművekre nem kell regisztrációs adót és cégautóadót fizetni, valamint a vállalkozások visszaigényelhetik az áfát a töltőállomás által felhasznált energia után.

Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa ismertette, hogy a most átadott - egy autót 15-20 perc alatt feltöltő - villámtöltő magyar összefogás eredménye, tíz magyar kis- és középvállalkozás a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együtt dolgozott rajta mintegy 2 évig.

A túra egy részén résztvevő Mészáros Csaba szerint egyedülálló, hogy a magyar csapatot busz szállítja, mivel elektromos busz még nem kerülte meg a Földet. A busz csaknem 600 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel - tette hozzá.

Az evopro csoport elnök-tulajdonosa az elektromos autók előnyeit kifejtve kitért arra is, hogy ő a saját elektromos autójával kilométerenként 0,2 kilowattot használ, ami mintegy 3 forint költséget jelent, míg a busz fogyasztása csak háromszor ekkora, azonban 40-50-szer több embert tud szállítani.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke elmondta, hogy az elektromos autók árának 40-50 százalékát kitevő akkumulátorok költsége 2020 utánra jelentősen lecsökkenhet. Míg 2008-ban 1000 dollárba került egy kilowattóra akkumulátor technológia, 2020-ra akár 100 dollárra is eshet.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint az elektromos buszok elterjesztése emelné a tömegközlekedés színvonalát, mivel egy BKV midibusz napi utaskilométer-teljesítménye százszor akkora, mint egy személyautóé, lényegesen kisebb a zajterhelése és sokkal hatékonyabb az energiafelhasználása, mint egy dízelbuszé.

A '80 edays' 100 százalékban elektromos hajtású járműveknek szervezett, 80 napig tartó földkerülő túra Barcelonából indult június 16-án, és ott is ér véget szeptember 4-én. Az elektromobilitást népszerűsítő kihíváson 11 nemzetközi csapat indult el, útjuk során autónként több mint 25 ezer kilométert tesznek meg. A magyar csapat a hazai fejlesztésű Modulo busszal vesz részt az úton.

MTI/Újbuda