Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 17. szerda, Rudolf

Közösségben gondolkodunk

Újbuda   |   2018, február 2 - 11:23
Nyomtatóbarát változatSend by email

Újbuda képviselő-testülete január végi ülésén fogadta el a kerület idei költségvetését, amelyben intézményfejlesztésre, útfelújításra és az egészségügyi ellátás bővítésére is rendelkezésre állnak források. Hoffmann Tamás polgármester arról beszél: ahogyan tavaly, 2018-ban is olyan beruházások valósulnak meg a kerületben, amelyek az egész közösség érdekeit szolgálják.

Az esztendő első része jellemzően az értékelés ideje. Újbuda polgármestereként hogyan látja a 2017-es évet?
Rengeteg átadott beruházást, sikeres programot tudhatunk a hátunk mögött, amelyek az itt élőket szolgálják. Megnyílt az új Kérő utcai 60+ központ, megújult a Kék-tó környéke, játszótérrel gyarapodott Kelenvölgy, klimatizáltuk a Vahot, illetve a Menyecske utcai rendelőket, december végére pedig elültettük az 1111. fát is az Újbuda Veled zöldül! program részeként. A kulturális élet is virágzik, egyre több kreatív vállalkozás bontogatja szárnyait, a B32 Galéria és Kultúrtér pedig tavaly ünnepelte fennállása 40. évfordulóját. Az iskolákba új informatikai eszközöket vásároltunk, játszó- és sportudvarokat újítottunk fel, speciális sószobát építettünk a legkisebbeknek.

Mi változik 2018-ban?
Az önkormányzat egyik legfontosabb feladata 2018-ban az egyes szabályzatok felülvizsgálata, szükség esetén módosítása. Jelenleg is dolgozunk az új, egész Újbudára kiterjedő Kerületi Építési Szabályzaton, amelyet az év végéig kell elfogadnunk. Az újbudaiak érdeke világos: tiszta, kényelmes és könnyen elérhető egészségügyi intézményeket szeretnének, a kisgyermekes családoknak bölcsődei és óvodai férőhelyekre van szükségük. Az önkormányzattól mint hivataltól gyors ügyintézést látnak szívesen, és azt, hogy tartsa rendben a közösségi tereket, a parkokat, a játszótereket és persze az utakat.

Melyek lesznek a legfontosabb fejlesztések az idén?
Az egyik legkiemeltebb az 1-es villamos már folyamatban lévő meghosszabbítása az Etele térig, közben Gazdagréten is számos dolog átalakul. Múlt évben a Gazdagréti Tanuszoda telkén az önkormányzat finanszírozásában ötvenmillió forintból már megtörtént a közművesítés, az idei költségvetés pedig a parkolók és a környezetrendezés anyagi fedezetét biztosítja hasonló nagyságrendben. Az idén közel 500 millió forintból újítjuk fel teljesen és bővítjük száz férőhellyel a Gazdagréti Szivárvány Óvodát. A lakótelep kismamáinak lesz könnyebbség, hogy a Csíki-hegyek utcában, egy eddig más funkciót betöltő épületet a védőnői szolgálat helyszínévé alakítunk át. Így senkinek sem kell beutazni a központig a rendszeres ellenőrzésekre. Hasonló módon bővítjük egyébként a Keveháza utcai egészségügyi intézményünket is, ahol a tetőtér beépítésével egy új alapellátási centrum jön majd létre, a gazdagrétivel együtt 234 millió forintból. A leglátványosabb beruházás a Gazdagréti tér megújítása lesz. A Bikás park a bizonyíték arra, hogy a köz- és zöld területek rendezésekor érdemes ezekre a helyekre egyúttal közösségi térként is tekinteni, hiszen így tudunk egyszerre több korosztályt is kiszolgálni. A zöld felületi beruházásainkra 2017-ben közel 500 millió forintot költöttünk. Legutóbb az Albert utca és az Andor utca sarkán adhattunk át új játszóteret, ez évben pedig az Igmándi úti és a Szent Adalbert téri játszótérre járó gyerekek örülhetnek majd az új eszközöknek, amelyekre 250 millió forintot fordítunk. Hiszünk abban, hogy a rendezett zöld területek, a szabadidős sportlehetőségek egyre több embert csábítanak a szabadba. Ezért újítjuk fel az iskolaudvarokat, tornatermeket – előbbieket sok esetben tao-forrásokból –, valamint a sportlétesítményeinket is, amelyek sora 2018-ban ismételten növekszik. A megépülő tan- és versenymedence a mindennapos testnevelés részévé tudja tenni az úszást, amely – mint tudjuk – az egyik legjobb mozgásforma, főként a kisgyermekeknek.

Egymást érik a beruházások Újbudán, ez a legnépszerűbb kerület a családalapítás előtt álló fiatalok közt. A városrész sikere egyben felelősség is.
Újbuda – ezt sokszor elmondtam már – rendkívül előnyös adottságokkal rendelkezik, mérete, elhelyezkedése és sokszínűsége is emeli vonzerejét. Önmagában azonban ez nem elég: tudatos városfejlesztésre van szükség ahhoz, hogy az adottságokat ki is tudjuk használni. A leglényegesebb, hogy mindig közösségben gondolkodunk, kikérjük az érintettek véleményét, odafigyelünk az újbudaiakra. Az elmúlt esztendőkben igyekeztünk olyan döntéseket meghozni, koncepciókat kidolgozni, amelyek világos irányt szabnak a fejlődésnek, egy emberi léptékkel mérhető, és ami a legalapvetőbb: a helyiek számára élhető kerület alapjait tettük le. Ebben a fejlődés, a kiszámíthatóság és a biztonság az elsődleges. Ezért is van, hogy egyre több vállalkozás lát lehetőséget Újbudán, és alakít át olyan elhagyott ipari területeket, mint a Duna-parti rozsdaövezet. Mindezek a beruházások a helyi vállalkozásoknak is lendületet adnak, a szolgáltatások fejlődése csak növeli a város vonzerejét, javítja az itt élők kényelmét, miközben a vállalkozók és cégek befizetései lehetőséget teremtenek a szociális és az egészségügyi intézmények korszerűsítésére.

A kerület fejlődésével lépést tartanak a közlekedési beruházások, de ezekkel együtt az itt közlekedő és parkoló autók száma is erős emelkedést mutat. Az agglomerációból érkezők nagy része Újbudán keresztül közelíti meg Budapest egyes részeit, sokszor bosszúságot okozva a kerületben élőknek.
Az M4-es metró megépítése, és az ehhez kapcsolódóan Őrmezőn létesült, több mint kétezer férőhelyes P+R parkolók eleinte sokat enyhítettek a parkolási nyomáson, ám egyre többen hagyják autóikat elsősorban a gellérthegyi és lágymányosi részeken, ami valóban akadályozza a helyieket. Az ő érdekükben és megkérdezésük mellett készült el egy részletes parkolási koncepció, amely újabb területeket vonna be a fizetős zónába. Nem az autósok ellen, hanem a kerület élhetősége érdekében. A fővárosi tapasztalatok szerint a parkolási díj bevezetése a leghatásosabb módszer arra, hogy az átmenő forgalmat a P+R parkolók felé tereljük a lakóövezetből. Mindez azonban nem csupán a mi szándékainkon múlik. A Fővárosi Önkormányzat hozzájárulása is szükséges ezekhez a lépésekhez, most erre a döntésre várunk. Ám ez a gyógyszer sem hat azonnal. Az új parkolási övezetek kialakítása bonyolult és drága dolog, hosszú ideig is elhúzódhat. Ezért is lenne jó, ha az M4-es metró továbbhaladna a budaörsi virágpiacig, mert egy hozzá kapcsolt P+R parkolóval még inkább mentesíthetnénk a kerületet és a fővárost, nem mellesleg talán az emberek is gyorsabban jutnának el a munkahelyükre. Reméljük, az 1-es villamos várhatóan év végére elkészülő meghosszabbítása is segít majd a probléma megoldásában, és egyre többen választják a kötött pályás közlekedést. A fonódó villamos tapasztalatait látva mindenképpen bizakodók vagyunk.

Az, hogy a szuperkórház Budaörshöz közeli környéken, Újbuda Dobogó városrészén épülhet fel, újabb érv a metró továbbépítése mellett.
A szuperkórház több szempontból is lehetőség a kerület számára. Az ország legmodernebb egészségügyi intézménye az újbudaiak szomszédságában épülhet fel – az pedig senkinek sem mindegy, hogy néhány percet vagy több órát kell-e utazni egy ilyen intézményhez. Emellett a szuperkórház valóban eggyel több ok a tömegközlekedés fejlesztésére és a már sokszor említett M4-es metróvonal meghosszabbítására. Minden ilyen beruházás használ a kerületnek, hiszen az infrastruktúra bővülésével a cégek is egyre nagyobb potenciált láthatnak a területben. Amikor azért dolgozunk, hogy fontos központi beruházások ebben a kerületben valósuljanak meg, minél több uniós, illetve kormányzati támogatás jelenjen meg Újbudán, akkor mindig vizsgáljuk azt is, hogy ezek milyen hatással lesznek a kerület életére, gazdaságára. Olyan fejlesztéseket hajtunk végre, amelyek továbberősítik a kerületet, és csak olyan magánberuházásokat támogatunk, melyek összhangban vannak a céljainkkal, vagyis az egész közösséget szolgálják.

Az egészségügyi fejlesztéseknél eredményesen sikerült lekötni a fejlesztési forrásokat, hiszen nem a szuperkórház az egyetlen Újbudát érintő projekt az Egészséges Budapest Program részeként. A Szent Kristóf szakrendelő mellett kialakítandó Gyermek-egészségügyi Centrum is részben ebből a forrásból valósul meg. Mikorra várható a beruházás indulása?
A tavaly ősszel kormányzati forrásból elkülönített majdnem 1,9 milliárd forint és az önkormányzat saját forrása is rendelkezésre áll, amelyet majd az orvosi eszközök beszerzésére fordítunk. Az építkezések idén elindulnak. A Svábhegyi Gyermekkórház 2007-es bezárásával, valamint a Budai Gyermekkórház kapacitásának csökkentésével a budai szakellátás igen súlyos hátrányt szenvedett el. A gyermekek gyógyítása többnyire a pesti oldalra hárul, az egyetlen budai intézmény, a Szent János Kórház befogadóképessége minimális, itt összesen 93 beteget tudnak ellátni. A Gyermek-egészségügyi Centrummal a gyermekkórházak is mentesülnek a teher egy része alól, hiszen a könnyebb eseteket Újbudán is el tudják majd látni, a családoknak csak súlyosabb problémák esetén kell a szakkórházakat igénybe venniük.

A közösségi közlekedés fejlesztése teljes infrastrukturális megújulást is jelent, most éppen az Etele úton lehetünk tanúi egy nagyobb átalakulásnak. Hogyan fog kinézni az utcakép a munkálatok befejezése után?
Minden ilyen beruházást a lehetőségeinkhez képest igyekszünk komplexen kezelni, hogy a közlekedésfejlesztéssel párhuzamosan az itt élők életminőségén is javítani tudjunk. Az 1-es villamos nemcsak a kerület, hanem Budapest egyik legnagyobb lakótelepén vezet majd át, ahol csaknem ötvenezer újbudai, köztük nagy számban idős ember él. Mindazon túl, hogy a meghosszabbítással akadálymentes és közvetlen kapcsolat jön létre a pesti oldallal, megújulnak a környező zöld felületek az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között, érintve a lakóépületek közötti területeket is, önkormányzati forrásoknak köszönhetően. Korszerűsítjük a Tétényi út és a Fejér Lipót utca közötti parkot és játszóteret, a Somogyi út és a Bártfai út közötti parkot, valamint a Tétényi út útpályáit elválasztó zöld sávot is. Összességében közel ötszáz fával, 11 ezer új cserjével, valamint 21 ezer négyzetméter megújult zöld területtel lesz gazdagabb a kelenföldi lakótelep környéke.
Újbuda gyarapszik, a kerület fejlődésének megvan az iránya, a költségvetés kiegyensúlyozott. Az a feladatunk, hogy folytassuk a munkát. Dolgunk van bőven, nem állhatunk meg, el kell érnünk a céljainkat. Szükségünk van mindenki támogatására, ötletére és javaslatára, hiszen közösen kell építenünk Újbudát. Ez a mi kerületünk, az önkormányzatnak pedig azon kell dolgoznia, hogy megőrizze mindazt, amit szeretünk, és megújítson mindent, ami az itt élők érdekeit szolgálja.


(Újbuda)